Thursday, April 16, 2009

mencari rezeki.....


salam...cr rezeki??hmmm..macam2 benda boleh buat untuk cari rezeki.ada yang halal dan ada yang haram.....rezeki dah ditentukan oleh Allah..so tinggal kita ni nak berusaha keras la untuk cr rezeki....
dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu,susah gak nak cari rezeki(duit) kan...ye la..bank2 pun banyak buang pekerja...kilang2 pun banyak dah tutup....ekonomi tengah down sekarang..haih...susah2....


tp...ada cerita aku nak kongsi dengan korang ni....pasal ayah aku la...sekarang ni,kilang ayah aku pun tengah gawat ni...tak de maraket la untuk bissnes ayah aku ni....so ayah aku ada alternative lain untuk menambahkan pendapatannya...sekarang ni,...ayah aku buat bissness AYAM KAMPUNG!huhuhu...aku pun pelik dengan ayah aku ni..ekonomi tengah gawat,tp dia sibuk dok mengerjakan ayam...hairan tul...tu yang aku tanya ayah aku..nape bukak bissness sekarang ni....ayah aku ni memang orang meniaga...otak bissnes je...hahaha...so ayah aku cakap,even ekonomi tengah gawat...orang tak kan berhenti makan...tu yang ayah meniaga ayam...if ayah teruskan cari market untuk bissness yang sedia ada,memang la susah sangat orang nak beli barang2 ayah ni...so ayah meniaga ayam la...ayam orang hari2 makan...
tu dia...pandai gak ayah aku ni...memang otak bissnes la...
so sekarang ni,ayah tengah sibuk memajukan bisness dia ni...sekarang ni baru kecik2 je..ayah masih baru lagi...ayam pun tak besar lagi...
ayah buat reban2 ayam kat kampung(jelebu)....tip hari la ayah pergi naik ke kampung...tp memang betul kata ayah...ayam ni..senag nak cari market.....tp ayah modal kecik je...tu yang agak slow perniagaan dia...tak pa ayah...sikit dulu..nanti banyak la dia...aku kadang2 balik seremban,kena la tolong dia...dia tak de pekrja lagi..jsut ada bantuan kawan ayah kat kampung je...yang tolong jaga ayam,bg makan ayam2....



ayah2.....tak penat2 cari rezeki...semuanya untuk keluarga dia...haih...nasib la akak, dan abang dah kerja..kak lang pulak nak habis beljar dah...semester akhir di UM...tinggal aku dan adik aku ni je yang masih belajar...ringan beban ayah sikit....so kepada pembaca blog aku ni...if nak test ayam kampung original bgtau la kat aku...tp sekarang ni tunggu dulu la...ayam masih kecik lagi...hahaha...tp nak order,boleh je..so aku akn promosi perniagaan ayah nanti...huhuh....semoga ayah berjay dengan perniagaannya!
chill jer...

No comments: